
Merioikeuden ja -talouden maisteriohjelma - valtamerten hallinto (MDEM)
Lisbon, Portugali
KESTO
4 Semesters
KIELET
Englanti, Portugalin kieli
TAHTI
Täysaikainen
HAKEMUKSEN MÄÄRÄAIKA
28 Feb 2025
AIKAISIN ALOITUSPÄIVÄ
Sep 2025
LUKUKAUSIMAKSUT
EUR 10 000 / per year *
OPISKELUMUOTO
Kampuksella
* kansainväliset opiskelijat: kansalliset opiskelijat: 10,000 EUR: 6,200 EUR
Johdanto
Yleiset kurssitiedot
- 1.1. Kesto: lukukausi: 4 lukukautta
- 1.2. Opintopisteiden määrä: 120
- 1.3. Paikkojen lukumäärä: 30
- 1.4. Kielen opettaminen: Englanti
The Master's in Law and Economics of the Sea - Ocean Governance (merten hallinto) on monitieteinen, ainutlaatuinen ja innovatiivinen ohjelma, jossa tutkitaan meren hallintoon liittyviä kysymyksiä.
Tässä uudessa kokoonpanossa se vahvistaa monitieteistä ja kansainvälistä kutsumustaan, sillä se on tietoinen siitä, että merellä on joitakin maapallon suurimmista kestävän kehityksen haasteista ja mahdollisuuksista.
Ihanteelliset opiskelijat
Kohdehakija
Maisterintutkinto arvostaa opiskelijoiden, joilla on hyvin erilaisia aiempia akateemisia polkuja, osallistumista. Kurssille voivat tulla seuraavat henkilöt:
- kandidaatin tutkinnon tai vastaavan oikeudellisen tutkinnon haltijat;
- Ulkomaisen korkeamman akateemisen tutkinnon haltijat, jotka on myönnetty Bolognan prosessin periaatteiden mukaisesti prosessiin liittyneen valtion järjestämän ensimmäisen opintojakson jälkeen;
- Tiedekunnan tieteellisen neuvoston kandidaatin tutkinnon tavoitteet täyttävän ulkomaisen korkeakoulututkinnon haltijat.
Pääsymaksut
Opetussuunnitelma
Opetusvaihe vastaa 60 opintopistettä ja koostuu 8 pakollisesta opintojaksosta (38 op). Opiskelijan tulee suorittaa myös 22 op valinnaisissa aineissa (yhteiskunta- ja käyttäytymistieteissä 4 op ja oikeustieteen tai taloustieteen tai johtamisen vaihtoehdossa 18 op ), kuten alla on listattu.
Vuodesta 2024/2025 alkaen opiskelijoiden tulee hyväksyä opetussuunnitelmakomponentti vähintään 13,50 pisteellä 20:stä (13,5/20), jotta he voivat ilmoittautua tutkimusvaiheeseen (kurssin 2. vuosi).
Opetussuunnitelman osan (60 op) suorittaminen millä tahansa positiivisella arvosanalla oikeuttaa merioikeuden ja -taloustieteen jatko-opintojen tutkintoon.
1. vuosi - Opetuskomponentti
1. lukukausi
Pakollinen
- Ympäristö-laki
- Kansainvälinen merioikeus ja kansainväliset tuomioistuimet
- Meren luonnonvarat ja valtameren talous
- Merioikeus ja siviilioikeudellinen vastuu
- Valtameren säännöt
Rajoitettu vaihtoehto (laki)
- Kansainvälinen humanitaarinen oikeus
- Liiketoiminta, ihmisoikeudet ja kestävä kehitys
- Rahoitusvälinelaki
- Energialaki
Toinen lukukausi
Pakollinen
- Kestävän sinisen talouden rahoitus sekä politiikkojen ja kehityksen yhdentäminen
- Talousmallit kestävälle meritaloudelle
- Merenkulun turvallisuus
Rajoitettu vaihtoehto (laki)
- Tietosuoja- ja tietosuojalaki*
- Oikeustutkimuksen metodologia
- EU:n turvapaikka- ja maahanmuuttolaki***
- Kansainvälinen kauppaoikeus
- Satamalaki ja merenkulun hallinta
- Euroopan merioikeus
- Vakuutuslaki (EU:n vakuutuslaki)**
Rajoitettu vaihtoehto (yhteiskunta- ja käyttäytymistieteet)
- Valtameren hallinto
Rajoitettu vaihtoehto (hallinta)
4. kolmannes (maaliskuusta toukokuuhun)
- Liiketoimintamalli Innovation
Toinen lukukausi
- Soveltava sosiaalinen yrittäjyys
Rajoitettu vaihtoehto (taloudellinen)
3. kolmannes (tammikuusta maaliskuuhun)
- Ympäristöpolitiikka
4. kolmannes (maaliskuusta toukokuuhun)
- Maailmanlaajuiset energiamarkkinat
2. vuosi - tutkimusvaihe
Tutkimusvaihe
Pakollinen
Väitöskirja, harjoittelu kansallisessa tai kansainvälisessä instituutissa tai projektityössä
Ohjelman tulos
Tavoitteet
Opiskelijan tulee hankkia syvällistä tietoa meren alan kannalta oleellisimmista oikeuden osa-alueista, aina kestävän kehityksen varmistamisen näkökulma mielessä pitäen, sekä valtameriin liittyvästä taloustieteen osa-alueesta – meren kestävän talouden tärkeimmistä kehittämisalueista, talouden rahoituksesta sekä luonnonvarojen ja meren talouden välisestä yhteydestä.
Heidän tulee hankkia integroitu, kokonaisvaltainen ja monitieteinen näkemys valtameriin liittyvistä ongelmista kriittisestä, rakentavasta ja luovasta näkökulmasta, jonka avulla he voivat tunnistaa tärkeimmät suuntaukset, valtameren kärsimät uhat ja sen tarjoamat mahdollisuudet, ja he voivat osallistua luovasti ratkaisujen löytämiseen uhkiin sekä mahdollisuuksien hyödyntämiseen ja luomiseen.
Opiskelijat haastetaan ymmärtämään paikallisen, mutta myös alueellisen, kansallisen ja globaalin tason asioita toisiinsa liittyvästä näkökulmasta, joka koostuu erilaisista pohdinnan ja toiminnan tasoista.